بیش از ۳۰ سریال اجتماعی و تاریخی برای پخش در شبکههای سراسری تولید میشود
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۰۸۴۴
گروه استانها - رئیس مرکز سیمای استانهای صداوسیما گفت:بیش از ۳۰ سریال اجتماعی و تاریخی برای پخش در شبکههای سراسری در صداوسیمای مراکز استانها تولید میشود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سید عباس فاطمی در آیین رسمی آغاز فیلمبرداری فصل دوم سریال جلال که در پارکموزه شمیم پایداری برگزار شد، با تاکید بر اینکه این سریال با عشق ساخته شده است اظهار داشت: فصل دوم سریال جلال داستان زندگی مادران و همسرانی است که فرزندان و عزیزان خود را در جنگ از دست دادند و عاشقانه زندگی می کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه سریال جلال2 از 29 بهمن 56 تبریز تا آزادسازی سوسنگرد را روایت خواهد کرد گفت: برای جلال، 5 فصل طراحی شده، چراکه ظرفیت بزرگی در تبریز وجود دارد و میتوان بخشی از تاریخ تبریز و آذربایجان را در این قالب به تصویر کشید.
رئیس مرکز سیمای استانهای صداوسیما با تاکید بر اینکه این سریال اثر ماندگاری برای نشان دادن وحدت ملی و روابط عاطفی خانواده است، ابراز داشت: خانواده جلال یک خانواده منسجم و تراز ایرانی و انقلابی را با ظرفیت های بزرگ تاریخی به تصویر کشیده شده است.
وی جلال2 را دقیق ترین نگاه به دفاع مقدس دانست و گفت: کار پیچیدهای برای این پروژه نشده، بلکه روایت دقیق صورت گرفته و پژوهش قوی پشتوانه فیلمنامه است.
فاطمی با بیان اینکه باید تاریخ مبارزات را روایت کنیم و تاریخ این کشور را برای آیندگان حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: معتقدم در مورد تاریخ کم کار کردیم لذا در برنامه 5 ساله تولیدات نمایشی ما در استانها در راستای روایت تاریخ پرافتخار گدشته است.
تولید فصل دوم سریال جلال آغاز شد/ایفای نقش شهدای محراب تبریز برای اولین بار در "جلال2"سریالهای تاریخی در سطح ملی برای حفظ میراث معنوی و مفاخر آذربایجان در آذربایجان شرقی تولید میشودوزیر دفاع فیلمبرداری سریال شهید شهریاری را کلید زد/ قدردانی امیر حاتمی از دستاندرکاران پروژه5 شخصیت حزب جمهوری اسلامی در سریال تلویزیونی/ شروع درام با نخستوزیری شهید باهنر و بررسی پرونده کشمیریوی ادامه داد: تولید سریال شهید شهریاری در زنجان، شهید باهنر در کرمان، سنجرخان در کردستان، شهید زینالدین در قم، شهید لشکری در قزوین آغاز شده و رشادت خلبانان و ارتشی ها و نیروهای مسلح و جهادگران در قالب مستند و انیمیشن و فیلم و سریال تولید می کنیم.
رئیس مرکز سیمای استانهای صداوسیما با تاکید بر اینکه اعتقاد ما این است که جذاب تر از این سوژه های واقعی سوژه ای نداریم، تصریح کرد: مجاهدتهای ایرانیان در صد ساله به اوج رسید و رشادتهای بزرگی را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر این سریالهای مفاخر استانی، 22 سریال اجتماعی هم در مراکز استانها در حال تولید است ابراز داشت: توجه به تاریخ پرافتخار گذشته و رشادتهای تاریخی، کار بیشتر و مجاهدت بیشتر نیاز دارد و باید از هم افزایی ظرفیتها در استانها استفاده کنیم.
فاطمی با بیان اینکه در تبریز علما و عرفا و شعرا و قهرمانان و شهدای زیادی داریم که هر کدام ظرفیت ساخت سریال فاخر را دارند، اضافه کرد: همه کارشناسان اذعان دارند که اگر قیام تبریز در 29 بهمن 56 نبود، انقلاب اسلامی ابتر می ماند که چنین اتفاقات تاریخی هم ظرفیت به تصویر کشیدن را دارد.
وی از تولید 144 مستند مدافعان حرم در صداوسیمای مراکز استانها خبر داد و گفت: این مستندها قرار بود توسط شهید سردار سلیمانی رونمایی شود که به شهادت خود سردار منجر شد.
رئیس مرکز سیمای استانهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، رسالت صداوسیما در تبیین و تصویر کشیدن تاریخ مناطق مختلف کشور بسیار سنگین دانست و گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، فرهنگ قتلگاه انقلاب شمرده میشود للا باید تمام توان خود را در این جبهه به کار گیریم.
وی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید، جهش تولید معنادار در مرکز آذربایجان شرقی رخ داده است، تصریح کرد: در کمتر از 18 ماه سومین سریال تولیدی این مرکز در شبکه های سراسری پخش میشود که امیدوارم جلال2 یا در بهمن و یا به عنوان سریال رمضانی به پخش برسد.
فاطمی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در ساخت سریالهای تاریخی و مفاخر، هزینه نیست و ریال به ریال ان ماندگار است خاطر نشان کرد: باید انسان سازی کنیم تا تاریخ ما ماندگار باشد.
انتهای پیام /111/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سریال جلال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۰۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
عصر ایران؛ هومان دوراندیش - ممنوعیت پخش سریال "حشاشین" در ایران، مبتنی بر این دو "دلیل" بوده: تحریف تاریخ اسلام، ضد ایرانی بودن سریال. البته در توجیه این ممنوعیت به "رویکرد سیاسی مغرضانه" هم اشاره شده که به نظر میرسد این رویکرد ادعایی، از نظر ممنوعکنندگان پخش این سریال در ایران، انگیزۀ تحریف تاریخ اسلام در این سریال و جهتگیری ضد ایرانی آن بوده.
(مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفته است: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است.)
خلاصه اینکه از نظر مقامات ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی)، مشتی مغرض در مصر نشستهاند و سریالی ساختهاند برای تحریف تاریخ اسلام و ضدیت با ایران و ایرانی.
دقیقا معلوم نیست تحریف تاریخ اسلام چه معیارهایی دارد. دربارۀ سریال مختارنامه نیز برخی از نظر اهل سنت چنین نظری داشتند و البته نحوۀ شخصیتپردازی عبدالله بن زبیر (با بازی رضا کیانیان) را مغرضانه میدانستند.
طبیعتا در درون هر دینی، بین پیروان مذاهب مختلف، اختلاف نظرهایی دربارۀ وقایع و شخصیتهای تاریخی وجود دارد. خارج از ادیان نیز چنین اختلافاتی طبیعی است. مثلا هر فیلمی که دربارۀ ژاندارک یا لوتر و کالون ساخته شود، احتمالا مناقشاتی را بین مورخان و چه بسا کاتولیکها و پروتستانها پدید آورد.
اما آیا چنین مناقشاتی دلالت دارد بر اینکه ما حق نداریم سریال حشاشین را ببینیم؟ و اگر این سریال را ببینیم ایمان خودمان را به شخصیت حسن صبّاح از دست میدهیم؟ اساسا مگر کسی در جامعۀ ایران شیفتگی خاصی نسبت به حسن صباح دارد که نگران باشیم کسانی در مصر از او چه تصویری ترسیم کردهاند؟
حسن صباح که جزو مقدسات نیست. بر فرض که سازندگان سریال حشاشین از او به بدی یاد کرده باشند. میتوان سریال را دید و نقاط ضعف یا حتی حرف اصلیاش را نقد کرد. اینکه عدهای برای مردم تصمیم بگیرند حق ندارید این سریال را تماشا کنید، از عجایب است؛ چون این سریال نه پورنوگرافیک است، نه علیه مقدسات شیعی است و نه حتی متعرض شخصیتهای برجستۀ مذهب تشیع شده است؛ یعنی افرادی نظیر سلمان و ابوذر و مالک اشتر، را که نزد شیعیان ایران از احترام ویژهای برخوردارند.
اگر هم این سریال ضد ایرانی باشد، قاعدتا چنگی به دل مردم ایران نمیزند و حتی ممکن است جمعی از آریاییهای غیور به صفحات مجازی سازندگان سریال هجوم ببرند و آنها را تنبیه کنند!
ولی واقعیت این است که سریال حشاشین، حسن صباح را شخصیتی در دل تاریخ و تمدن اسلامی ترسیم کرده است. علاوه بر این، فارغ از اینکه سازندگان سریال چه نیتی داشتهاند، حسن صباح عملا شخصیتی جذاب و دلنشین از آب درآمده است.
از این حیث سریال حشاشین تا حدی شبیه سریال امام علی (ع) شده که معاویه و عمرو عاص را جوری ترسیم کرده بود که بیننده از آنها بیزار نمیشد. در همان زمانی که سریال امام علی (ع) پخش میشد، بسیاری به داوود میرباقری ایراد گرفتند که چرا معاویه و عمرو عاص در سریالت جذابتر از سلمان و ابوذر شدهاند.
تازه اگر بپذیریم حسن صباح در "حشاشین"، به عنوان یک ایرانی، شخصیتی منفی و منفور است، خواجه نظامالملک هم به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی سریال، یک ایرانی است که در برابر او قرار دارد. اگر حسن صباح تروریست ترسیم شده، خواجه نظامالملک هم به درستی سیاستمداری قلمداد شده که بر ضرورت تدبیر و خرد سیاسی پا میفشارد. مبدع ترور هم در تاریخ اسلام، حسن صباح نبوده. در همان قرن اول هجری، افراد گوناگونی در تقابلهای سیاسی در جهان اسلام ترور شدند.
نکتۀ مهم دیگر اینکه، حسن صباح در اواسط قرن پنجم هجری در خانوادهای به دنیا آمد که شیعۀ دوازدهامامی بودند ولی بعدها به مذهب اسماعیلی گروید. یعنی او امام موسای کاظم و ائمۀ بعدی شیعیان را به عنوان امام قبول نداشت.
دربارۀ چنین فردی، قاعدتا در ایران نمیتوان فیلم و سریال مثبتی ساخت. این هم از عجایب است که خودمان حاضر نیستیم یک فیلم یا سریال در تجلیل از حسن صباح بسازیم، ولی به دیگران هم میگوییم چیزی در انتقاد از او نسازید!
در آغاز دهۀ 1390 که فیلم آرگو ساخته شد، برخی از مقامات سینمایی کشور گفتند این فیلم ضد ایرانی است. ولی آرگو را بسیاری از مردم دیدند و چون فیلم مهمی نبود، آب از آب تکان نخورد. یعنی فیلم، دست کم در ایران، تاثیرگذاری چندانی پیدا نکرد و امروز حتی کمتر کسی به خاطر دارد فیلمی به نام آرگو، روزی در این کشور اهمیت سیاسی پیدا کرده بود.
در سریال حشاشین، شخصیتی که حقیقتا نزد ایرانیان محبوب است، حکیم عمر خیام است که تصویری مثبت و دلنشین نیز از او ترسیم شده. همین نکته نیز یکی از دلایل ضد ایرانی نبودن سریال حشاشین است.
این هم از عجایب است که ما در کشور خودمان احتمالا دربارۀ خیام هم نمیتوانیم فیلم یا سریالی توام با تجلیل و تحسین بسازیم. اگر هم بتوانیم، دست کم مصریها زودتر از ما دست به کار شدهاند و خیام را در یک اثر هنری، به نیکی و دلنشین ترسیم کردهاند.
به هر حال حتی اگر ممنوعیت پخش سریال حشاشین در پلتفرمهای رسمی قابل توجیه باشد، منتفی شدن امکان دانلود این سریال در فضای مجازی به هیچ وجه قابل توجیه نیست. ساترا تصمیم گرفته "حشاشین" از فیلیمو و پلتفرمهای مشابه پخش نشود؟ قبول. ولی اینکه کاری کردهاند که هیچ کس نتواند این سریال را دانلود و تماشا کند، شگفتآور است.
اگر الان یک استاد تاریخ بخواهد این سریال را دانلود و تماشا کند، چه کار باید بکند؟ باید بگوید ساترا صلاح دیده من به عنوان یک ایرانی مسلمان شیعه، این سریال را نبینم تا مبادا گمراه شوم؟ آیا این توهینآمیز نیست؟ و مگر حسن صباح مصداق "راه" است که بدبینی احتمالی به او پس از تماشای این سریال، مصداق "بیراهه" و "گمراهی" باشد؟
(اشتباه نشود. این یادداشت در دفاع از تمام محتوای سریال نیست. در دفاع از حق تماشای چنین سریالی است.)
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، میسازند(+ جلد)