Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان سریال «جلال»، در نشست خبری این مجموعه گفت: عموم تولیداتی که روایتگر انقلاب هستند، شکلی شعاری دارند، به همین منظور قادر به جذب تماشاگر نیستند، اما در این سریال تلاش کردیم روایتی متفاوت از انقلاب اسلامی داشته باشیم و همین امر نیز در جهانی شدن مخاطبان سریال نقش مهمی داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری عوامل سریال «جلال» امروز 27 بهمن‌ماه، با حضور مرتضی صفری، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، مهدی کریمی، تهیه‌کننده، حسن نجفی، کارگردان، هادی افتخارزاده و عمار تفتی، بازیگر، و رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما، در ساختمان روابط عمومی رسانه ملی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این جلسه حسن نجفی، کارگردان سریال جلال، اظهار کرد: مخباطبان این مجموعه تلویزیونی از ایران، اروپا و آمریکا هستند؛ این سخن را بر مبنای پیام‌هایی که از سراسر دنیا دریافت کرده‌ام، بیان می‌کنم.

وی افزود: نکته جالب پیرامون این اثر نمایشی به خانواده محور بودن مجموعه مربوط می‌شود؛ با وجود اینکه موضوع‌ این سریال انقلاب اسلامی بود، اما خانواده‌ها را به عنوان تماشاگر اصلی در اختیار دارد. در سریال «جلال» آنچه در انقلاب اسلامی رخ داده بود، در قالب روابط خانوادگی بیان شد.

این کارگردان با بیان اینکه پخش از شبکه ملی تأثیر بسیار بالایی در جذب تماشاگر دارد، اظهار کرد: این مجموعه توسط شبکه استانی آذربایجان شرقی تولید شده است اما دلیل موفقیت جلال را در پخش ملی این مجموعه می‌دانم. برای همین امیدوارم فرصت دیده شدن کارهایی چون «جلال» همواره فراهم باشد.

نجفی با بیان اینکه صرف ساخت یک مجموعه دینی، دلیل پخش آن نیست، بیان کرد: قبل از اینکه ساخت فیلم یا سریالی را آغاز کنم، این سؤال را از خود می‌پرسم که این مجموعه چه برکتی می‌تواند برای من و تماشاگران در پی داشته باشد. این سؤال را قبل از ساخت مجموعه جلال از خود پرسیدم ولی با مطالعاتی که پیرامون فیلم‌نامه انجام دادم، دریافتم این سریال می‌تواند کارکرد فرهنگی فراوانی داشته باشد. نکته بعد به نبود اخلاقیات در هنر مربوط می‌شود؛ در سینما اخلاقیات آنچنان که باید مد نظر قرار نمی‌گیرد؛ به خوبی شاهد این اتفاق در جشنواره فیلم فجر بودیم؛ پس تلاش کردم تا جلال بتواند گوشه‌ای از اخلاقیات را تبلیغ کند.

کریمی، تهیه‌کننده سریال «جلال» ضمن با ارزش خواندن تجربه ساخت این مجموعه، گفت: نظراتی که از سراسر جهان برای این سریال به دستمان رسید، بسیار جذاب و آموزنده است و ما سعی خواهیم کرد در کارهای بعدی حتماً از آن بهره ببریم. این سریال برای تماشاگران نوعی غافلگیری محسوب می‌شد چون کارهایی که در این حوزه تولید می‌شود، عموماً آثاری شعاری هستند اما سریال جلال سعی کرد واقعیات را بیان کند. البته محدودیت‌هایی که به لحاظ مادی پیش روی این سریال قرار گرفت، بسیار ما را آزرده خاطر کرد چون اگر امکانات به شکل مناسبی در اختیارمان بود مطمئناً کیفیت مطلوب‌تری پیدا می‌کرد.

عمار تفتی، بازیگر نقش «جلال» نیز تأکید کرد: تماس مستقیم با مردم و شنیدن نظرات آنها حال خوبی را به ما منتقل کرد. این مجموعه توانست معیارها و اندازه‌های سریال‌های شبکه استانی را تغییر دهد و به مخاطب بفهماند که تولیدات استانی نیز می‌تواند جذابیت و تأثیرگذاری داشته باشد.

وی به شخصیت «جلال» اشاره و بیان کرد: این کارکتر در  ابتدا خود را شناخت تا بتواند در ادامه انقلاب را بشناسد. درباره جلال باید بگویم که انقلابی شدن او از سال 57 آغاز نشد، بلکه ریشه‌های تحول فکری وی را باید از سال‌های 32 جستجو کرد.

هادی افتخارزاده، دیگر بازیگر مجموعه نیز تصریح کرد: وقتی اظهار نظرهای مثبت مردم را شنیدم کمی متعجب شدم چون تا به امروز به کارهایی که در شبکه استانی تولید می‌شد، چندان بهایی نمی‌دادند اما این مجموعه نشان داد که اگر کیفیت در حد مطلوبی باشد، آثار استانی نیز قادرند مخاطب خوبی داشته باشند.

صفری، مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی با بیان این خبر که فصل دوم سریال جلال تولید خواهد شد، بیان کرد: این مجموعه نشان داد کارهای استانی نیز ظرفیت ملی شدن را دارند؛ در همین راستا فصل دوم سریال جلال ساخته می‌شود. درباره استان آذربایجان شرقی و ظرفیت‌هایش ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم؛ در 20 سال گذشته حداقل 200 اتفاق مهم توسط مردم آذربایجان شرقی رقم خورده است؛ حتی ریشه‌های انقلاب اسلامی به نوعی وام گرفته از آذربایجان شرقی است.

وی درباره بودجه این سریال چنین توضیح داد: هزینه‌ای که صرف این سریال شد به اندازه‌ای کم است که شاید باور آن برای بسیاری از افراد دشوار باشد؛ اما به روشنی بگویم کل مجموعه با دو میلیارد تومان ساخته شد. مسئله بعد به دسته‌بندی‌هایی برمی‌گردد که به نظرم دیگر کارآیی ندارد. برای مثال اینکه سریالی استانی یا ملی است، معنا ندارد؛ چون مخاطبان شبکه‌های استانی نیز ملی و جهانی شده‌اند.

وی خطاب به دولت و مجلس گفت: بودجه شبکه‌های مختلف سیما به ویژه شبکه‌های استانی محدود است؛ این مسئله به شکل ناخودآگاه بر کمیت و کیفیت تأثیر می‌گذارد؛ در صورتی که اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری مطلوبی انجام شود، به نوعی اقدامی مؤثر در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گرفته است.

رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سیما نیز ضمن با ارزش خواندن سریال جلال، تأکید کرد: مجموعه‌های تلویزیونی با تلاش هنرمندان توانسته‌اند جریان‌سازی مطلوبی را در پی داشته باشند، نمونه این اتفاق در سریال جلال رخ داد. ارزش این مجموعه‌ها زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این آثار با وجود محدودیت مالی تولید شده‌اند؛ والا در شرایطی که بودجه‌ای کلان در اختیار باشد، ساخت کارهای مطلوب چندان دشوار نخواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهید ارزش کیفی سریال‌هایی نظیر جلال را بیشتر دریابید باید مقایسه‌ای با تولیدات شبکه نمایش خانگی داشته باشید؛ در سریال‌های شبکه‌های خانگی با وجود سرمایه‌های کلانی که خرج می‌شود، جریان‌سازی و تأثیرگذاری، بسیار کمتر از تلویزیون است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سریال جلال جلال سریال تلویزیونی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی انقلاب اسلامی شبکه استانی روابط عمومی استانی نیز سریال جلال صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۸۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت

آفتاب‌‌نیوز :

«پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما درباره آخرین وضعیت سریال‌های الف ویژه اظهار داشت: دو مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» فاخر سلمان فارسی و موسی (ع) در دست تولید است؛ هر دو مجموعه نمایشی با برنامه ریزی منظم، مراحل مختلف آن‌ها در حال پیشرفت است.

وی افزود: فناوری تولید مجموعه موسی (ع) با سریال سلمان فارسی و همه مجموعه‌های نمایشی که تا کنون تولید شده، متفاوت است و بر اساس تولید مجازی یا همان Visual Production در دست ساخت است که تجهیزات قابل توجهی را باید تأمین کنیم که به تدریج در حال تأمین است.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم امسال دو مجموعه تلویزیونی موسی (ع) و سلمان فارسی بر اساس زیرساخت‌ها و تجهیزات تولید مجازی در تراز روز دنیا برخوردار خواهند شوند؛ به نظر می‌رسد تولید مجموعه‌های فاخر الف ویژه اگر بخواهد با شکل فعلی ادامه یابد؛ هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان تولید چندان به صرفه نباشد؛ لذا ما توسعه فناوری جدید «تولید مجازی» را هدف قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فصل یک سریال سلمان فارسی در خاک ایران از سال گذشته شروع شده و با همان برنامه ریزی که پیش بینی شده در حال پیشروی است در هفته‌های آتی شاهد حضور مجدد عوامل و بازیگران و برنامه سازی در شهرک غزالی صداوسیما خواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان صداوسیما، سریال سلمان فارسی در ۳ فصل ساخته می‌شود فصل دوم آن که مربوط به بیزانس بوده، به اتمام رسیده و در حال حاضر فصل ایران در حال تصویربرداری است و فصل پایانی هم که مربوط به بخش حجاز است، بعد از اینکه فصل ایران به مراحل وسط یا پایانی برسد، مراحل پیش تولید فصل حجاز را هم آغاز می‌کنیم.

جبلی درباره لوکیشن تصویربرداری سلمان فاسی یادآور شد: عموما لوکیشن‌هایی که برای فصل بیزانس طراحی شد، در مجموعه شهرک سینمایی غزالی سازمان صداوسیما ساخته شد و یک ساخت و ساز‌های ماندگاری است که برای همه مجموعه‌های تلویزیونی یا سینمایی قابل استفاده است.

صداوسیما سریال‌های نمایش خانگی تراز را خریداری می‌کند

وی در پاسخ به پرسشی درباره خریداری سریال‌های نمایش خانگی از سوی صداوسیما و پخش در شبکه‌های سیما اظهار کرد: اگر در تولید مجموعه‌های نمایشی با ضوابط سازمان صداوسیما و هماهنگی بین تهیه کننده و مجموعه صداوسیما، برای شبکه نمایش خانگی برنامه‌ای تولید شود، هم حمایت می‌کنیم و هم خریداری کنیم، اما فعلا به مورد مشخصی نمی‌توانم اشاره کنم.

رئیس سازمان صداوسیما درباره ساخت فصول بعدی سریال‌های پرمخاطب سیما بیان کرد: اساسا یکی پایه‌های اساسی طرح تحول صداوسیما، فصل دوم سازی است به این معنا که اگر مجموعه‌هایی به هر دلیلی توفیقاتی داشتند، آن سریال‌ها به عنوان ارزش و ویژند صداوسیما مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و فصول بعدی آن‌ها تلاش می‌شود ساخته شود؛ البته در هر موضوعی فصل‌های جدید باید با موضوعات متنوع و کیفیت بالاتر و بهتر ساخته شود تا به آن برند لطمه وارد نشود.

وی ادامه داد: عملکرد صداوسیما در دو سه سال اخیر نشان می‌دهد از برند‌های مهم حمایت کرده و برای ساخت فصل‌های بعدی آن‌ها اقدام کرده است مثلا زیرخاکی و «نون خ» بخشی از آنهاست؛ درباره ساخت فصول بعدی پایتخت هم قبلا توضیح داده ام؛ بنابراین سیاست مذکور ادامه می‌یابد و هر مجموعه‌ای که موفق بوده، مطمئن باشید ساخت فصول بعدی آن‌ها در دستور کار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • تهیه‌کننده نون‌خ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته می‌شود
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • آغاز پخش فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در شبکه استانی گلستان
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور